Herstel je hormonen

Het is bekend dat vrijwel alle vrouwelijke hormoonklachten te beïnvloeden zijn door leefstijlaanpassingen: het op orde brengen van de darmen/de voeding, natuurlijke supplementen, beweging en ontspanning. Zo snel als hormonen uit balans kunnen raken, zo snel kan het hormoonsysteem zich [met hulp van aanpassingen] ook weer herstellen. Elke vrouw is uniek! Daarom zijn de oplossingen bij problemen óók uniek!
  1. Anticonceptie
  2. Voeding en spijsvertering

Artikelen

Voeding en spijsvertering

Verander je voeding, verander je hormonen

Hormonen reageren altijd op de omgeving waar ze in zijn. Misschien wel de belangrijkste omgeving is je voeding.

Voortdurend worden er cellen afgebroken en nieuwe cellen opgebouwd. Er vindt dus een voortdurend proces van opbouw en afbraak plaats en daarin is de kwaliteit van de voeding bepalend. Interessant is dus om je te realiseren dat de voeding bepaalt hoe de cel vernieuwing verloopt. Bevat de voeding voldoende vitamines, mineralen, micronutriënten en voldoende gezonde vetten?

Wat je eet is dus heel belangrijk maar ook…hoe verloopt de spijsvertering. Kunnen de voedingsstoffen wel in de darm worden opgenomen en vervolgens in de bloedbaan zodat ze je daadwerkelijk ‘’voeden’’ en kan het lichaam de afvalstoffen verwerken en uitscheiden.

Darmen en de lever spelen een rol bij de opname en uitscheiding van de voedingsstoffen. In de darmen zit ook 80 % van het immuunsysteem.

Als de darmen niet op orde zijn liggen auto-immuunziektes [ Zoals: diabetes type 2, Ziekte van Crohn, MS, artritis, SLE ] op de loer met alle gevolgen van dien.

Verschillende vrouwen hebben met puur het veranderen van de voeding hun auto-immuunziekte onder controle gekregen.
Terry Wahls [MS], Meghan Telpner [ziekte van Crohn] en Amber Alberda [ ziekte van Hashimoto].

Veel mensen denken bij een balans aan een weegschaal maar niets is minder waar. Hormonen zijn voortdurend in beweging en passen zich voortdurend aan. Daarom is de voeding zo interessant want de kwaliteit daarvan heeft gelijk invloed op hormonen. Het mooiste voorbeeld is het hormoon insuline. Als je de hele dag door glucose pieken hebt worden je cellen op den duur ‘doof’ voor de insuline en nemen ze minder glucose op. Ze raken als het ware versleten en op den duur ontwikkel je Diabetes type 2. Houd daarom gedurende de dag en avond je bloedsuiker spiegel zo stabiel mogelijk.

Het op orde brengen van de voeding en de spijsvertering heeft gevolgen voor de darmbacteriën en die zijn weer van invloed op de stemming. Heb je last van somberheid? Pak je voeding aan en zorg goed voor je darmen, je hormonen komen in balans als gevolg van vitaliteit en gezondheid.

Eet meer vetten en je krijgt een gezond gewicht.

Nog altijd merk ik dat vetten een slecht imago hebben.

Vetten zijn zo belangrijk omdat ze gelijk kunnen worden opgenomen in de cellen waar ze energie maken voor het lichaam.

De belangrijkste soorten vet zijn:
• Enkelvoudig onverzadigde vetten, zoals olijfolie, omega-9
• Meervoudig onverzadigde vetten – omega-6 en omega-3
• Verzadigd vet
• Transvetten- gemaakt uit plantaardige oliën bij hydrogeneren (margarine).

De laatste is een onnatuurlijke vorm van vet die bijdraagt aan ziekten. De eerste twee typen zijn vloeibaar, terwijl de volgende twee vast zijn. Een goede vuistregel is om zo veel mogelijk vast te houden aan vloeibare soorten vetten. Sommige vetzuren worden essentieel genoemd omdat we ze niet zelf kunnen maken, maar ze zijn van essentieel belang voor onze gezondheid, zowel fysiek als mentaal.

We krijgen meestal te weinig omega-3 vetzuren ten opzichte van teveel omega-6 vetzuren. Oorspronkelijk, in de prehistorie, kregen we meer omega-3 (uit vis) via onze voeding. Tegenwoordig krijgen we aanzienlijk meer omega-6 dan omega-3. De verhouding moet ten minste 1 omega-3 tot 4 omega-6 zijn. De verhouding wordt tegenwoordig algemeen geschat op ongeveer 1 omega-3 tot meer dan 15-20 omega-6.

De behoefte aan vet

Vetzuren zijn uiterst belangrijk voor alle lichaamscellen, goed zicht, hormoonhuishouding, herstel van zenuwbeschadiging en daarmee voor de volledige ontwikkeling en functie van de hersenen. Ze zijn ook de grondstof voor onder meer de stoffen die het vermogen van het bloed om te stollen beïnvloeden en het vermogen van de spiercellen om samen te trekken. Het vet in de hersenen bestaat voornamelijk (60-70%) uit het vetzuur docosahexaeenzuur (DHA), dat kan worden gekregen uit visolie.
Net als fosfolipiden zitten vetzuren in de celwanden waar ze verantwoordelijk zijn voor de flexibiliteit, mobiliteit en het absorptievermogen van de cellen. Er zijn ook sterolen zoals cholesterol nodig voor de productie van nieuwe celmembranen en voor de productie van vitamine D3 en hormonen in het bloed en in de celmembranen.
Cholesterol is belangrijk voor ons en we moeten er dus niet naar streven om zo min mogelijk cholesterol te hebben. Zelfs het zogenaamde “slechte” LDL-cholesterol wordt pas slecht nadat het wordt geoxideerd door vrije radicalen, waardoor het LDL-cholesterol ranzig wordt. LDL-cholesterol is op zichzelf een antioxidant, belangrijk voor onder andere reparatie van slagaders.
LDL-cholesterol wordt ook gebruikt om veel van onze hormonen te maken. We moeten ervoor zorgen dat we evenwichtig, gezond eten en dat we genoeg natuurlijke antioxidanten binnenkrijgen.
Vet is goed en het is slecht voor onze gezondheid om er niet genoeg van te eten.
Niet roken en het eten van de juiste soorten vet is een van de belangrijkste manieren om cardiovasculaire ziekten te voorkomen. Het is aangetoond dat verzadigd vet niet alleen de oorzaak is van hart- en vaatziekten en hoge cholesterol etc., maar het is belangrijk om de vetzuren in evenwicht te brengen zodat we genoeg gezonde vetzuren binnenkrijgen uit olijfolie, vis, avocado, lijnolie, amandelen, noten etc.
Vet is een belangrijke bron van energie die meer dan de dubbele hoeveelheid energie oplevert dan eiwitten en koolhydraten,
Als we gezondheid en vitaliteit nastreven, dan hebben we essentiële vetzuren nodig.

Kwaliteit

Olie gebruikt voor voeding moet zuiver en gedocumenteerd van hoge kwaliteit zijn met lage niveaus van dioxinen en zware metalen. Vetzuren kunnen ook beschadigd raken en oxideren door licht of zuurstof, of veranderen door sterke verhitting zoals roosteren of het persen van zaden of olijven bij hoge temperaturen.
Daarom moeten oliën op een donkere en koele plek in een gesloten fles worden bewaard. Olijfolie is een uitzondering en kan bij kamertemperatuur worden bewaard, omdat het veel plantaardige stoffen bevat die oxidatie tegengaan. Verzadigde vetzuren zoals kokosolie en boter zijn het best bestand tegen warmte. Voor het bakken bij hoge temperaturen is kokosolie een geweldig alternatief, omdat het energieke middellange keten triglyceriden bevat [MCT’s]

Vet voor het brein

DHA – docosahexaeenzuur – is het omega-3 vetzuur dat het meest krachtige effect heeft op de hersenen, met inbegrip van het netvlies. Visolie is de beste bron van DHA, maar ook EPA, linolzuur en enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn goed voor de hersenen. Olijfolie is bijvoorbeeld gunstig gebleken voor het geheugen. De hersenen van een foetus kunnen niet goed ontwikkelen als de moeder tijdens de zwangerschap niet voldoende gezonde vetzuren binnenkrijgt.
De essentiële omega-3 vetzuren hebben een grote invloed op het overbrengen van signalen van één neuron naar het andere neuron en het werkt ook getoond tegen depressie en angststoornissen. Visolie lijkt ook agressie te kunnen beperken en een gunstige invloed te hebben op schizofrenie.
Volgens een studie uitgevoerd aan de Universiteit van Göterborg, Zweden, kunnen omega-3 vetzuren ook onrustige kinderen en kinderen met gedragsproblemen zoals ADHD helpen. Teveel verzadigd vet ten opzichte van onverzadigde vet verzwakt de hersenen en verslechtert het vermogen om te leren. Gehydrogeneerde vetten (margarine) zijn ook niet goed, hetzelfde geldt voor transvetten en te veel plantaardige oliën met omega-6 vetzuren zoals maïsolie, sojaolie, druivenpitolie, zonnebloemolie etc.

Vet is goed, maar het moet het juiste type zijn. Er moet een evenwichtige verhouding tussen de typen vetzuren zijn, ze moeten van hoge kwaliteit zijn en goed worden behandeld.

Eqology Pure Arctic Oil – wanneer gebruikt zoals aanbevolen – zorgt ervoor dat het lichaam de hoeveelheid omega-3 krijgt die het nodig heeft voor een optimale gezondheid.

Anticonceptie

Anticonceptie

Anticonceptie is een verzamelnaam van alle methoden en middelen die tot doel hebben bevruchting van een zaadcel met een eicel, dan wel de innesteling van een bevruchte eicel, te voorkomen.

Welke eisen stel je?

  • Eenvoudig toepasbaar
  • Volledige bescherming
  • Niet schadelijk voor de gezondheid
  • Na het staken indien gewenst direct vruchtbaar
  • Seksuele relatie mag niet verstoord raken
  • Bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen
  • Goedkoop
  • Vrij verkrijgbaar / toepasbaar zonder medische hulp

Ik kan je verklappen, geen enkel middel voldoet aan al deze eisen.
Anticonceptie is zo oud als je weg naar Rome
In de oudheid werden barrière middelen gebruikt zoals we die tegenwoordig noemen.
Sinds 1999 is een forse stijging van het aantal geslachtziektes te zien waarop geanticipeerd is met grootschalige voorlichting campagnes.

Tegenwoordig worden de methoden van anticonceptie ingedeeld in zes hoofdgroepen

  1. Klassieke methode
  2. Natuurlijke methode
  3. Barrière methode
  4. Hormonale methode
  5. De intra-uteriene methode
  6. Definitieve methode

 

De natuurlijke methode of te wel familieplanning wil ik er even uitlichten. Het werkt op drie principes

  1. De ochtend lichaams temperatuur
  2. Slijm uit/in de vagina
  3. De stand van de baarmoedermond

Deze drie principes worden bijgehouden waardoor je precies weet wanneer je vruchtbaar bent. Deze methode kan ingezet worden als anticonceptie en bij zwangerwens.

Niet alle methoden zijn even betrouwbaar, het hangt veel af van de nauwkeurigheid van de gebruiker die de methode inzet. Gebrek aan kennis is er nog steeds en gelukkig wordt er de laatste tijd steeds meer onderzoek gedaan naar de bijwerkingen en nadelen voor de gezondheid. Natuurlijke methoden zijn aan een opmars bezig en steeds meer vrouwen willen hier informatie over hebben. Ga op onderzoek en/of laat je hierin adviseren door een deskundige.

Bijwerkingen van “de pil”

De werking van de Pil

De anticonceptiepil heeft veel betekend voor de babyboomgeneratie en de emancipatie van de vrouw.

Orale anticonceptie werd 40 jaar geleden geïntroduceerd. In Nederland werd ‘de pil’ veel voortvarender in de maatschappij opgenomen dan in de meeste andere landen. De pil zorgde ervoor dat geboorteregeling mogelijk werd, waardoor er een enorme kentering was van het aantal ongewenste zwangerschappen.

Ook maakte deze nieuwe methode het mogelijk om seksualiteit te scheiden van voortplanting, hetgeen vergaande gevolgen had voor het seksuele gedrag, de beleving ervan met name voor vrouwen en de moraal op dit gebied.

Wetenschappers hadden ontdekt dat konijnen tijdelijk onvruchtbaar waren door synthetische zwangerschapshormonen.

Eigenlijk is dat nog steeds waar het bij de ‘pil ‘ om draait.

Er wordt een schijnzwangerschap gecreëerd en dat remt/voorkomt een eisprong.
Daarnaast wordt het baarmoeder slijmvlies dun en ongeschikt voor innesteling. Dat kan de reden zijn voor een huisarts om de pil te adviseren bij heftige bloedingen. Heftige bloedingen zijn echter ook op een natuurlijke manier op te lossen.

Het slijm van de baarmoeder mond wordt dik en ondoordringbaar voor zaadcellen.

De botdichtheid wordt positief beinvloedt, net zoals de lichaamseigen hormonen [oestrogenen] dat ook doen.

Helaas zijn de bijwerkingen legio:

1.”Red je seksleven, stop met de Pil”

Deze kop stond enkele maanden geleden in het AD. De Pil heeft namelijk een groot effect op je libido. Iets wat de dokter je niet verteld heeft en je zelf waarschijnlijk niet doorhebt omdat je al begon met de Pil vóórdat je aan seks begon.

2. De Pil hindert de signalen bij hormonale problemen

Wat dat inhoudt? Als de menstruatie op normale wijze verloopt, dan  betekent het dat je hormonen in balans zijn. Als er iets niet goed gaat, geven onze organen signalen af. Dankzij de Pil mis je deze signalen, omdat er geen ‘echte’ menstruatie plaatsvindt. Zo kunnen onze vrouwelijke organen ons niet laten weten of er iets niet goed zit of dat alles juist wel goed gaat. Hier kom je pas achter als je stopt met de Pil, bijvoorbeeld omdat je zwanger wilt worden.

Het herstel van je hormoonbalans kan lang duren, waardoor het ook even kan duren voordat je zwanger raakt. Als een eisprong lang op zich laat wachten is daar met natuurlijke adviezen veel aan te doen.

3. De Pil kan de kans op kanker verhogen

Uit onderzoek blijkt dat de Pil de kans op baarmoederkanker verkleint, maar de kans op borstkanker kan daarentegen door de Pil juist verhoogd worden. Vrouwelijke geslachtshormonen spelen een grote rol bij borstkanker, met name oestrogeen en progesteron. Hoe langer de borsten hieraan blootgesteld worden, hoe hoger de kans op borstkanker wordt. De pil kan ook borstklachten geven, meer pijn en toename in grootte. Ongustig lipidenbeeld oftewel een verhoogd cholesterol.

4. De Pil vergroot de kans op hart- en vaatziekten

Deze bijwerking heb je misschien weleens gelezen in de bijsluiter van je Pil. Zeker wanneer je rookt, in combinatie met de Pil, kan dit voor problemen zorgen. Dit kan namelijk de kans op trombose vergroten. Een bloedprop rondom je hersenen en hart kan levensbedreigend zijn. Het risico op hart- en vaatziekten [ hoge bloeddruk] neemt vooral toe boven je 35ste. Als je toch wilt blijven roken, kun je beter een anticonceptiemiddel gebruiken met enkel progestagenen, zoals de prikpil of een spiraal.

5. De Pil en je schildklier

De Pil heeft een negatieve werking op de schildklier. Door het pilgebruik kunnen tekorten ontstaan van belangrijke voedingsstoffen die je schildklier nodig heeft. Dit zijn o.a. zink, selenium, B vitamines en magnesium. De pil is ook belastend voor de lever. De boost aan niet- lichaamseigen hormonen uit de pil moeten nl. in de lever worden afgebroken, wat weer een risico op een vit B12 tekort kan veroorzaken. Er zijn ook sterke aanwijzingen dat het ontstaan van een leveradenoom [goedaardige tumor] te maken heeft met langdurig pilgebruik.

6. Overige problemen

Pigmentvlekken in het gezicht, haaruitval, last van talgtoename waardoor sneller vet haar. Last van vaginale droogte waardoor meer kans op infecties. Meer vaginale afscheiding. Algehele stemmingsklachten en soms ook last van duizeligheid en meer hoofdpijn. Misselijkheid en zuurbranden komt ook voor.

Weet dat er legio vrouwen zijn die geen klachten hebben en de pil jaren probleemloos slikken. Wat wel belangrijk is: de lange termijn effecten worden te weinig benoemd. Bij de huisarts is vaak te weinig tijd om alle voor-en nadelen te bespreken. Na 5 jaar kun je beter stoppen met de pil [ook als je geen klachten hebt] en kiezen voor een andere methode. Ook bij familyplanning is het zinvol om naar de impact van de pil te kijken en een afweging te maken. Kortom ga op onderzoek en laat je deskundig informeren.