Verander je voeding, verander je hormonen

Hormonen reageren altijd op de omgeving waar ze in zijn. Misschien wel de belangrijkste omgeving is je voeding.

Voortdurend worden er cellen afgebroken en nieuwe cellen opgebouwd. Er vindt dus een voortdurend proces van opbouw en afbraak plaats en daarin is de kwaliteit van de voeding bepalend. Interessant is dus om je te realiseren dat de voeding bepaalt hoe de cel vernieuwing verloopt. Bevat de voeding voldoende vitamines, mineralen, micronutriënten en voldoende gezonde vetten?

Wat je eet is dus heel belangrijk maar ook…hoe verloopt de spijsvertering. Kunnen de voedingsstoffen wel in de darm worden opgenomen en vervolgens in de bloedbaan zodat ze je daadwerkelijk ‘’voeden’’ en kan het lichaam de afvalstoffen verwerken en uitscheiden.

Darmen en de lever spelen een rol bij de opname en uitscheiding van de voedingsstoffen. In de darmen zit ook 80 % van het immuunsysteem.

Als de darmen niet op orde zijn liggen auto-immuunziektes [ Zoals: diabetes type 2, Ziekte van Crohn, MS, artritis, SLE ] op de loer met alle gevolgen van dien.

Verschillende vrouwen hebben met puur het veranderen van de voeding hun auto-immuunziekte onder controle gekregen.
Terry Wahls [MS], Meghan Telpner [ziekte van Crohn] en Amber Alberda [ ziekte van Hashimoto].

Veel mensen denken bij een balans aan een weegschaal maar niets is minder waar. Hormonen zijn voortdurend in beweging en passen zich voortdurend aan. Daarom is de voeding zo interessant want de kwaliteit daarvan heeft gelijk invloed op hormonen. Het mooiste voorbeeld is het hormoon insuline. Als je de hele dag door glucose pieken hebt worden je cellen op den duur ‘doof’ voor de insuline en nemen ze minder glucose op. Ze raken als het ware versleten en op den duur ontwikkel je Diabetes type 2. Houd daarom gedurende de dag en avond je bloedsuiker spiegel zo stabiel mogelijk.

Het op orde brengen van de voeding en de spijsvertering heeft gevolgen voor de darmbacteriën en die zijn weer van invloed op de stemming. Heb je last van somberheid? Pak je voeding aan en zorg goed voor je darmen, je hormonen komen in balans als gevolg van vitaliteit en gezondheid.

Artikelen over Voeding en spijsvertering

Eet meer vetten en je krijgt een gezond gewicht.

Nog altijd merk ik dat vetten een slecht imago hebben.

Vetten zijn zo belangrijk omdat ze gelijk kunnen worden opgenomen in de cellen waar ze energie maken voor het lichaam.

De belangrijkste soorten vet zijn:
• Enkelvoudig onverzadigde vetten, zoals olijfolie, omega-9
• Meervoudig onverzadigde vetten – omega-6 en omega-3
• Verzadigd vet
• Transvetten- gemaakt uit plantaardige oliën bij hydrogeneren (margarine).

De laatste is een onnatuurlijke vorm van vet die bijdraagt aan ziekten. De eerste twee typen zijn vloeibaar, terwijl de volgende twee vast zijn. Een goede vuistregel is om zo veel mogelijk vast te houden aan vloeibare soorten vetten. Sommige vetzuren worden essentieel genoemd omdat we ze niet zelf kunnen maken, maar ze zijn van essentieel belang voor onze gezondheid, zowel fysiek als mentaal.

We krijgen meestal te weinig omega-3 vetzuren ten opzichte van teveel omega-6 vetzuren. Oorspronkelijk, in de prehistorie, kregen we meer omega-3 (uit vis) via onze voeding. Tegenwoordig krijgen we aanzienlijk meer omega-6 dan omega-3. De verhouding moet ten minste 1 omega-3 tot 4 omega-6 zijn. De verhouding wordt tegenwoordig algemeen geschat op ongeveer 1 omega-3 tot meer dan 15-20 omega-6.

De behoefte aan vet

Vetzuren zijn uiterst belangrijk voor alle lichaamscellen, goed zicht, hormoonhuishouding, herstel van zenuwbeschadiging en daarmee voor de volledige ontwikkeling en functie van de hersenen. Ze zijn ook de grondstof voor onder meer de stoffen die het vermogen van het bloed om te stollen beïnvloeden en het vermogen van de spiercellen om samen te trekken. Het vet in de hersenen bestaat voornamelijk (60-70%) uit het vetzuur docosahexaeenzuur (DHA), dat kan worden gekregen uit visolie.
Net als fosfolipiden zitten vetzuren in de celwanden waar ze verantwoordelijk zijn voor de flexibiliteit, mobiliteit en het absorptievermogen van de cellen. Er zijn ook sterolen zoals cholesterol nodig voor de productie van nieuwe celmembranen en voor de productie van vitamine D3 en hormonen in het bloed en in de celmembranen.
Cholesterol is belangrijk voor ons en we moeten er dus niet naar streven om zo min mogelijk cholesterol te hebben. Zelfs het zogenaamde “slechte” LDL-cholesterol wordt pas slecht nadat het wordt geoxideerd door vrije radicalen, waardoor het LDL-cholesterol ranzig wordt. LDL-cholesterol is op zichzelf een antioxidant, belangrijk voor onder andere reparatie van slagaders.
LDL-cholesterol wordt ook gebruikt om veel van onze hormonen te maken. We moeten ervoor zorgen dat we evenwichtig, gezond eten en dat we genoeg natuurlijke antioxidanten binnenkrijgen.
Vet is goed en het is slecht voor onze gezondheid om er niet genoeg van te eten.
Niet roken en het eten van de juiste soorten vet is een van de belangrijkste manieren om cardiovasculaire ziekten te voorkomen. Het is aangetoond dat verzadigd vet niet alleen de oorzaak is van hart- en vaatziekten en hoge cholesterol etc., maar het is belangrijk om de vetzuren in evenwicht te brengen zodat we genoeg gezonde vetzuren binnenkrijgen uit olijfolie, vis, avocado, lijnolie, amandelen, noten etc.
Vet is een belangrijke bron van energie die meer dan de dubbele hoeveelheid energie oplevert dan eiwitten en koolhydraten,
Als we gezondheid en vitaliteit nastreven, dan hebben we essentiële vetzuren nodig.

Kwaliteit

Olie gebruikt voor voeding moet zuiver en gedocumenteerd van hoge kwaliteit zijn met lage niveaus van dioxinen en zware metalen. Vetzuren kunnen ook beschadigd raken en oxideren door licht of zuurstof, of veranderen door sterke verhitting zoals roosteren of het persen van zaden of olijven bij hoge temperaturen.
Daarom moeten oliën op een donkere en koele plek in een gesloten fles worden bewaard. Olijfolie is een uitzondering en kan bij kamertemperatuur worden bewaard, omdat het veel plantaardige stoffen bevat die oxidatie tegengaan. Verzadigde vetzuren zoals kokosolie en boter zijn het best bestand tegen warmte. Voor het bakken bij hoge temperaturen is kokosolie een geweldig alternatief, omdat het energieke middellange keten triglyceriden bevat [MCT’s]

Vet voor het brein

DHA – docosahexaeenzuur – is het omega-3 vetzuur dat het meest krachtige effect heeft op de hersenen, met inbegrip van het netvlies. Visolie is de beste bron van DHA, maar ook EPA, linolzuur en enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn goed voor de hersenen. Olijfolie is bijvoorbeeld gunstig gebleken voor het geheugen. De hersenen van een foetus kunnen niet goed ontwikkelen als de moeder tijdens de zwangerschap niet voldoende gezonde vetzuren binnenkrijgt.
De essentiële omega-3 vetzuren hebben een grote invloed op het overbrengen van signalen van één neuron naar het andere neuron en het werkt ook getoond tegen depressie en angststoornissen. Visolie lijkt ook agressie te kunnen beperken en een gunstige invloed te hebben op schizofrenie.
Volgens een studie uitgevoerd aan de Universiteit van Göterborg, Zweden, kunnen omega-3 vetzuren ook onrustige kinderen en kinderen met gedragsproblemen zoals ADHD helpen. Teveel verzadigd vet ten opzichte van onverzadigde vet verzwakt de hersenen en verslechtert het vermogen om te leren. Gehydrogeneerde vetten (margarine) zijn ook niet goed, hetzelfde geldt voor transvetten en te veel plantaardige oliën met omega-6 vetzuren zoals maïsolie, sojaolie, druivenpitolie, zonnebloemolie etc.

Vet is goed, maar het moet het juiste type zijn. Er moet een evenwichtige verhouding tussen de typen vetzuren zijn, ze moeten van hoge kwaliteit zijn en goed worden behandeld.

Eqology Pure Arctic Oil – wanneer gebruikt zoals aanbevolen – zorgt ervoor dat het lichaam de hoeveelheid omega-3 krijgt die het nodig heeft voor een optimale gezondheid.